Formål:

På baggrund af de gjorte observationer er mit pædagogisk-didaktiske mål med dette forløb at styrke elevernes self-efficacy på det mundtlige kommunikative plan ved stilladsering og gentagende elevaktiverende samarbejdsformer, der kan skabe en sikkerhed og tryghed hos eleverne for hinanden. Målet er derfor at bane vejen for en transkulturel strategi for samværsformen i læringsrummet (jf. Paulsen: lærers forsøg på at ændre klasserumskulturen, sådan at endnu ikke eksisterende måder at omgås på/interagere opnås).


Faglige mål:

  • -         at stifte bekendtskab med - og at kunne ytre sig om et aktuelt samfundsmæssigt emne/tema i Tyskland
  • -          at tilegne sig et begrebsapparat og ordforråd, der kan bruges i karakteriseringen af- og arbejdet med tysksprogede tekster (tekster i bred forstand)
  • -          at opnå et indsigt i det tyske politiske system og den tyske migrationshistorie

 

Kompetencer:

-          Interkulturelle kompetencer

-          Læse- og lytteforståelse i form af flere forskellige teksttyper og interviews

-          Kommunikationskompetence: billedbeskrivelse, begrebsforklaring, gruppedialog om tekster, speed-dating, elevpræsentationer, interview

-          sociale kompetencer: samarbejde, dialog, argumentation og vurdering

-          Almendannelse og identitetsdannelse

 

Indhold:

I dette forløb arbejder tyskholdet med temaet "Migration und Flüchtlinge in Deutschland" med afsæt i begrebet velkomstkultur. Formålet med forløbet er, foruden at styrke elevernes motivation for faget ved et selvvalgt emne, at eleverne opnår en indsigt i aktuelle samfundsmæssige og kulturelle forhold i Tyskland eksemplificeret ved temaet "Migration und Flüchtlinge". Desuden fungerer forløbet som optakt til holdets studietur til Hamburg, hvor eleverne besøger migrationsmuseet, en organisation for flygtninge og desuden kører et mindre projektarbejde om emnet med det tyske gymnasium "Friedrich-Ebert-Gymnasium" samt interviewer tyskere på gaden. Forløbet har derfor i høj grad fokus på den mundtlige kommunikation og ordforrådstilegnelse.

 

Materiale:

Primærtekster:

-          „Nazis raus“: https://www.youtube.com/watch?v=7E8kwZInH4U

-          „Gelungene Integration von Flüchtlingen in einem Dorf“: https://www.youtube.com/watch?v=Yy6RTASX8DQ

-          "Flüchtlinge auf dem Weg nach Deutschland", http://www.dw.com.de/fl%C3%BCchtlinge-auf-dem-weg-nach-deutschland/a-18719320

-          "Wir schaffen das!", In: Brennpunkt Deutsch 2/2015, s. 3

-          Weinreich, Gerd: „Umfrage: Was halten Sie von Merkels Flüchtlingspolitik“, In: Brennpunkt Deutch 2/2015, s. 4-6

-          "Studie zu Flüchtlingen und Migranten: Die Willkommenskultur verabschiedet sich", http://www.spiegel.de/politik/deutschland/fluechtlinge-deutsche-ruecken-von-willkommenskultur-ab-a-1101494.html  (forkortet udgave)

-          "Die AfD: Von Eurokritik bis Rechtspopulismus", In: Brennpunkt Deutsch 2/2015, s. 12 (udgangspunkt for elevpræsentationer)

-          "Was ist Pegida", In: Brennpunkt Deutsch 2/2015, s. 11 (udgangspunkt for elevpræsentationer)

-          Akin, Fatih (2004): „Gegen die Wand“ (film)

-          Diverse billeder til emnet

 

Sekundærlitteratur:

-          Oltmer, Jochen (2005): "Deutsche Migrationsgeschichte seit 1871", http://www.bpb.de/gesellschaft/migration/dossier-migration/56355/migration-1871-1950

-          "Identitätstheorie & Integrationstheorie", Dein Deutschland, Systime (e-bog)

-          Krehan, Kirsten & Springer, Andreas (2016): "Det multikulturelle Tyskland", In: Tyskland - et land i forandring, Columbus, s. 32-51

 

Metode:

 Da mit pædagogisk-didaktiske fokus for holdet har været at fremme og styrke elevernes sikkerhed i den dialogiske, mundtlige kommunikation, lægger forløbet vægt på sekvensering og stilladsering for at skabe nogle trygge rammer og dermed muligheden for højere elevaktivitet.

 

Arbejdsformer:

-          CL-øvelser: speed-dating, matrixgruppepræsentationer, ”fang en makker”, ordforklaring

-          Parøvelser og aktiviteter til ordforrådstilegnelse og tekstforståelse

-          Gruppearbejde og –præsentationer

-          Gruppesamtaler med lærer

-          læreroplæg

-          Kortere klassesamtaler – eller debatter (für vs. Gegen)

-          Billedbeskrivelser

-          Skriftlig dimension: googledox-dokument med sætninger/pointer, stilladsering til mundtlig kommunikation

I forløbet arbejdes der med en vekslen mellem det deduktive og induktive princip. Da forløbet er forholdsvist indholdstungt er visse aspekter, som fx det tyske politiske system og den tyske migrationshistorie tilrettelagt efter et deduktivt princip med læreroplæg eller –indføringer. Da formålet med forløbet ellers er skabe en større tryghed og sikkerhed i det sociale rum ved elevernes mundtlige kommunikation arbejdes der også efter det induktive princip.

Evaluering:

-          Afsluttende evaluering (hvis tid i klassen, ellers over spørgeskema på lectio) om fagligt udbytte, arbejdsformer og studietur.